Webbformulär
loggor för Region Stockholm och Region Gotland

Tillgänglighet för Webbformulär

Webbformulär är ett verktyg som ägs av Region Stockholm. Det är önskvärt att det ska kunna användas av de flesta av regionens invånare. Detta dokument beskriver hur Webbformulär uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av Webbformulär

Om du inte kan genomföra formuläret kan du alltid kontakta den mottagning eller avdelning som har bokat Webbformuläret åt dig. De kan hjälpa dig att fylla i formuläret eller komma åt det på annat sätt.

Rapportera brister i Webbformulärs tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra Webbformulärs tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Du kan nå oss på: rvlp@regionstockholm.se

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet. Du kan också anmäla till Digg om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Myndigheten kan nås på följande länk: https://www.digg.se/tdosanmalan

Hur arbetar Region Stockholm med tillgänglighetsanpassningen

Region Stockholm arbetar löpande med tillgängligheten i Webbformulär:

  • Gemensamma komponenter har anpassats
  • Nya formulär ska vara tillgänglighetsanpassade när de släpps. Detta säkerställs genom att följa:
    • Enligt implementerade arbetssätt och rutiner.
    • Checklistor för nyutveckling av formulär.

Granskningsmetod och godkännande av formulär

Varje formulär har granskats och testats enligt checklistor från WCAG 2.1 (Webbtillgänglighetsdirektivet). Beteenden och komponenter som inte uppfyllde tillgänglighetsdirektiven har anpassats.

Formulären har testats i webbläsaren Chrome tillsammans med NVDA (NonVisual Desktop Access) som uppläsningsverktyg.

Innehåll som inte är tillgänglighetsanpassat

Vissa formulär kan inte uppfylla kraven gällande bland annat formuleringar och utseende då upphovsrättsinnehavaren inte gett sitt medgivande.

Teknisk information om Webbformulärs tillgänglighet

För närvarande uppfyller Webbformulär delvis lagkravet för digital tillgänglighet inom offentlig service. Vi redovisar bristerna på ett övergripande plan.

Vi är medvetna om att vi inte uppfyller alla kriterier enligt WCAG 2.1 i Webbformulär, inom följande områden:

  • Ge användarna möjlighet att justera tidsbegränsningar (direktiv 131)
    • Då den information som invånare lämnar i Webbformulär är av känslig karaktär har Region Stockholm beslutat att inte erbjuda användare möjlighet att justera tidsbegränsningar.
    • Detta innebär att om en invånare, inloggad i Webbformulär, är inaktiv i mer än 10 minuter, så loggas hen automatiskt ut. Om invånaren har börjat svara på formuläret, så sparas dessa svar i ett utkast (förutom för anonyma formulär). Invånaren kan när som helst logga in igen och öppna upp utkastet och fortsätta besvara formuläret.

Uppdatering av redogörelsen

Denna redogörelse uppdaterades 2025-02-18.